Starp Baltijas valstīm nekustamo īpašumu nodokļa politika Latvijā ir visnedraudzīgākā mājsaimniecībām, un, nemainot nekustamo īpašumu nodokļu likmes, jaunās kadastra bāzes vērtības 2025.gadā būtiski ietekmēs lielu daļu šī nodokļa maksātāju, aģentūrai LETA pavēstīja finanšu konsultāciju uzņēmuma SIA "Grant Thornton Baltic" pārstāvji. Kompānijā norāda, ka Latvijā nekustamo īpašumu nodoklis veido 0,9% no iekšzemes kopprodukta. Igaunijā tas ir zemākais Baltijas valstīs - 0,2% un Lietuvā 0,3%. Turklāt Igaunija pieturas pie stratēģijas to turpināt samazināt - piemēram, no nākamā gada nekustamo īpašumu nodokļu likmes zemei, kas šobrīd ir 0,1%-2,5% robežās, augstākā robežvērtība nevarēs vairs pārsniegt 1%. "Grant Thornton Baltic" valdes loceklis Raitis Logins norāda, ka Igaunija pēdējos desmit gadus mērķtiecīgi virzās uz budžeta ieņēmumu atkarības mazināšanas no nekustamo īpašuma nodokļa, respektīvi, apzinoties, ka šis nodoklis gulstas uz mājsaimniecībām. Šo gadu laikā īpatsvars budžetā no šī nodokļa ieņēmumiem mazinās. Lai arī Igaunija šobrīd pārskata kopējo nodokļu politiku un plāno palielināt nodokļu likmes, nekustamo īpašumu nodoklis tiek samazināts. "Grant Thornton Baltic" secina, ka kaimiņvalstīs kopumā ir sociāli taisnīgāka nekustamo īpašumu politika mājsaimniecībām. Igaunijā nekustamo īpašumu nodokli piemēro tikai zemei, un tas netiek piemērots ēkām. Savukārt Lietuvā nepiemēro nekustamo īpašumu nodokli mājoklim ar vērtību līdz 150 000 eiro. Daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm ar bērniem ar invaliditāti šis slieksnis ir pat 200 000 eiro. Dārgākiem īpašumiem likme ir robežās no 0,5-2% no pārsniegtās summas. Lietuvā nodoklis zemei ir robežās no 0,01-4%.
"Grant Thornton Baltic" pārstāvji norāda, ka jaunajās īpašumu kadastra vērtībās atsevišķos gadījumos pieaugums ir būtisks, kas nozīmē, ka, nemainot šobrīd pašvaldībās noteiktās nekustamo īpašumu nodokļu likmes, tam sagaidām būtisks, pat vairākkārtīgs pieaugums. Vēl būtiski ņemt vērā, ka kadastra vērtību aprēķināšanā var rasties sistēmiska kļūda, tāpēc būtu jābūt kādai iespējai to paātrinātā ceļā īpašniekam apstrīdēt. Lietuvā šādas iespējas īpašniekiem paredz normatīvie akti - ja vidējā tirgus vērtība no faktiskās atšķiras par vairāk nekā 20%, persona var vērsties atbilstīgajā institūcijā, kas to operatīvi pārskata. Tas būtu būtiski arī Latvijas gadījumā, jo jau šobrīd ir izgaismojušās jauno kadastra vērtību nepilnības ar gadījumiem, kad kadastra vērtības ir būtiski augstākas par tirgus darījumiem.